Fotbollscup

Idag var det cup för lilla A, fyra matcher före lunch.

Vädret växlade men i första matchen var det rätt bedrövlig. Jag fotade hagel på min ärm innan jackan var helt genomvåt. Det blåste snöblandat regn från sidan och var ett par plusgrader. Burr.

Men barnen var tappra och glada och lilla A gjorde flera mål – kul!

Innan sista matchen tittade solen fram och han fick en burgare till lunch.

Sedan har det tittats på vuxenfotboll också, och en av helgens kvällar har delvis spenderats på en plan när några kompisar ville spela en stund.

Helgen var rund, typ.

Cyklister

Idag har vi cyklat.

Först hojade lillebror och jag till närmsta mataffär medan storebror var på fotbollsmatch.

Tulpanerna från ICA står nu fint i ett fönster, med lite murgröna från trädgården.

Framåt kvällskvisten tog vi en tur med två på cykel och två utan.

Det var barnen som cyklade men storebror, som fått sin nya cykel invigd, tyckte inte att sadeln var särskilt skön.

Jag hade tänkt att vi skulle hälsa på den här figuren.

Men varken hen eller getkompisarna syntes till i hagen.

Vi vände hemåt istället och tog vägen längs vattnet, där all is smält denna vecka.

Tur att man hann med det där vinterbadet.

Maten och träningen

Under dessa tre veckor, då jag kör min egen utmaning, så blir den vanliga träningen lite anpassad efter att jag ska köra mycket armar hemma.

Julklappsbandet används till bicepscurls, som helst ska köras varje gång jag måste pausa med armhävningarna (som får göras på knä, tack och lov).

Eftersom jag äter ganska lite så måste kroppen tillföras extra protein för att inte tappa muskelmassa. Därav pulver tre gånger om dagen.

Jag valde två olika smaker på dag-shaken, har ännu bara testat blåbär, tyvärr inte jättegod.

På kvällen ska ett annat protein (kasein) intas och då kändes Double Rich Chocolate som ett solklart smakval. Dock är det svårt att få bort klumpar tycker jag, och var smart nog att ta fram en sil.

Till frukost äts ägg (mest vita) och till lunch och middag är det kyckling eller lax med kalla grönsaker eller broccoli/brysselkål.

Både nyttigt och gott alltså. Men inte så stora portioner…

Eftersom detta är en kortare deff så påverkas ju orken en del och gårdagens löprunda var ju ingen höjdare. Men, jag tog mig runt mina kilometrar i frisk luft och dagsljus. Good enough.

Jag tycker att det är lite spännande att se om jag kommer få de resultat som utlovats, jag tänker på inget vis leva så här för alltid. Men man lär sig en del om kroppen och maten, det gör man. Och nästa vecka får* jag visst ta en frukt också!

*Jag får såklart äta vad jag vill när jag vill, men nu ska jag testa detta till fullo, och frågar då min tillfälliga coach om lite olika saker och när han nämnt att ett äpple kan vara ok så konstaterade han sedan att det är onödigt den första veckan. Likaså blåbär och någon potatis. Då kör jag på det, och väntar en vecka, jag är en helt otroligt foglig adept och elev.

Vår på fötterna

Ett par ärvda men nästan helt oanvända skor fick lilla A på fötterna igår. Smutsiga efter första dagen, så klart.

Jag håller mig lite renare och har på de svarta Adidas som var tänkta för inhomsträning, tills den svarta sulan upptäcktes.

Imorse tog lilla A även cykel till skolan för första gången denna säsong.

Han har ärvt även denna, då storebror fick en ny som köptes på rea häromdagen.

Solen skiner och det var ett par plusgrader på morgonen. En bra dag i mars antar jag (även om man förra året kunde åka både skridskor, skidor och pulka så här års).

Blommor ute och inne

Jag söndagsshoppade blommor till både huset och trädgården – nu är det ju vår.

Gult lyser fint inför påsk.

En citrontimjan hade överlevt hela vintern och fick komma i en ny kruka med ett par penséer. Snart är den nog grön och fin igen.

Och så lite snittblommor i rosa till en vas i vardagsrummet.

Nejlika – bortglömd blomma (i alla fall av mig). Men se så vacker:

Idag börjar min utmaning

Jag storhandlade förra veckan, i samband med en lunchjogg vid jobbet.

En påse fylld med pulver.

Proteinpulver minsann.

Och så stora, äckliga tabletter, i form av helt vanlig multivitamin (som jag inte brukar ta) och glykosamin.

Äggvita på dunk.

Som grund i dagens frukost:

För idag påbörjar jag en tre veckors utmaning: jag ska äta som värsta kroppsbyggaren, och förutom en del vanlig träning, mata på med armhävningar. Målet: få snygga armar.

Ett litet experiment är detta, jag hoppas stå ut i tre veckor och så får vi se om jag både känner och ser skillnad (vilket min läromästare är helt övertygad om). Fortsättning följer!

Nu ska jag följa med lilla A på fotografering med fotbollslaget.