Soluppgång och is

Hur fint? Svar: jätte.

Jag har hållit mig hemma med min förkylning idag, snorat och hostat i min ensamhet istället för i kontorslandskapet. Men på morgonen ska man ju upp med barnen ändå (min man åkte tidigt hemifrån). Så när de lämnats på skolan gick jag ner till närmsta brygga för några bilder.

Otroligt vackert.

Och 12 minusgrader.

Snart ska jag klä mig varmt igen, för lilla A’s timme i ishallen.

Mat och dryck att sakna

Äter jag ris kanske 2 gånger per år i vanliga fall, så blir det tydligen betydligt mer i Thailand… Fried rice är ju så enkelt och gott!

Ni ser sand i bakgrunden eftersom detta åts på stranden, ett par hundra meter bort från vårt hotell, där vi satt på färgglada stolar i sanden, strax bredvid det här fruktståndet.

För mig, som älskar juicer, smoothies och shakes så var nog Thailand bästa stället någonsin! Här: en uppfriskande lemon juice.

Eller vad sägs om en egen kanna med banan shake? I löööve it!

På gatan ovanför hotellet fanns ju många restauranger och sista kvällen ville stora A absolut käka bläckfisk.

De tillagades dock.

Jag fick i mig flytande frukt mest hela tiden, jag gillar ju inte öl, och cola kan man dricka hemma.

Varenda litet hak har färska juicer och shakes, gjord på en eller flera frukter.

På gatan fanns även ett par stånd med mat och pannkakor, här åt vi första kvällen, om jag inte minns fel.

Och när vi var på marknad (återkommer till den) så satte vi oss i skuggan och beställde lite blandat från grillen bredvid.

Kyckling, räkor, majs. Allt är gott, fräscht och vällagat.

Även om barnen åt spagetti några gånger och även en hamburgare eller två, så var det nog en av de godare matresorna vi gjort, med mycket lokala råvaror.

Jag gillar att det inte bara är gott utan också snabbt, enkelt och billigt. Man behöver inte mer komplicerad mat för en lunch i värmen, än lite fried rice med räkor eller kyckling, några grönsaker vid sidan. Och så en juice förstås.

Soligt men snorigt

Måndag men ingen boxning för mig idag. Och inget deltagande på de övriga passen som drar igång denna vecka vid jobbet. Eller, kanske på fredag? Just nu är jag i alla fall rejält förkyld och får nöja mig med lite promenad i ljuset.

Glad för det lilla vita som föll igår.

Alltid när jag blir krasslig är jag glad att jag inte har något lopp eller annat ”viktigt” framför mig. Förutom elitidrottarna, som förstås har allra mest att förlora på sjukdom, så finns det många andra som jag tycker synd om. Till exempel den som tränat i månader för ett löplopp och blir sjuk strax innan, den som anmält sig till ett skidläger och måste avboka i sista sekund, den som ska utomlands på en dyr träningsresa och kanske inte kan åka alls, eller åker med sin onda hals, stukade fot, opererade axel, eller vad det nu må vara.

Jag, som bara tränar för att jag vill och kan, får helt enkelt stå ut med några dagars uppehåll nu.

En 8-årsdag

Liten A blir ganska stor: 8 år idag!

Han hamnade knappt på bild men tårtan förevigades.

Både med och utan ljusen tända.

Och så när de skulle blåsas ut.

Efter fika med farfar, farmor och småkusiner kom stora kusinernas familj för middag, direkt från en handbollsmatch. Det beställdes sushi.

80 bitar (plus 3 separata varmrätter)…

Sedan blev det spel som fåtts i present. Ett helt analogt nöje!

Jubilaren har också hunnit med hockeyträning och får avsluta dagen med sitt nya NHL 19 i källarens spelrum. Ganska digitalt.

Promenad i skogen

Här är det förkylt. Inte farligt, men tillräckligt för att avstå träning. En promenad i skogen fick det bli då, när jag ville ut en timme i ljuset.

Snö, is, barmark blandas i naturen här denna helg.

Helt ok att gå på, men längs vattnet behöver jag hitta mina löpardubbar när jag kan springa igen.

Som ni ser har stormen ordnat lite hinderbana.

Tur att man inte var här när träden föll.

Tack för idag, skogen.

Nu ska vi förbereda för ett 8-årsfirande imorgon!

Yoga på julklapp

En av årets julklappar: en yogamatta!

Hade önskat mig det av min syster; en yogamatta som gärna är ekologisk, eller miljövänlig eller vad det nu kan tänkas kallas. Och det fick jag.

Igår rullade jag ut den i stora A’s rum och premiärtestade yinyoga.

Jag hittade ett 30 minuter långt nybörjarpass på en amerikansk sida, det var toppenbra. Inte superlätt eller skönt, men absolut vad jag behöver. Nog för att jag tror att all yoga är bra, man kan ju bli både stark och smidig, men kör man inte så ofta så är inte chansen för nyinlärd akrobatik så stor – jag lär aldrig stå på en hand eller kunna glida upp och ner i brygga. Då är det perfekt med yin för den stela kroppen. En lugn form av yoga där man stannar länge i varje position. Förklaring från nätet:

”Yinyoga fokuserar på yin-delarna i kroppen så som skelett, myofascia, bindväv (som är en del av fascian), ligament, inre organ och de så kallade meridianerna. De mycket enkla ställningarna utförs alltid liggande eller sittande. Till skillnad från de flesta andra yogastilar låter yinyogan dina muskler slappna av helt. Du stannar i varje ställning under flera minuter och praktiserar samtidigt medveten närvaro i stunden.

I yinyogan stretchar vi inte, vi drar inte och vi vill undvika att hålla kroppen i ytterlägen. Vi slappnar av och låter kroppen vara och kommer på så sätt mycket djupare (så kallad passiv stretch).

Yinyoga är alltså ett utmärkt komplement till annan fysisk aktivitet såsom löpning, styrketräning och andra mer dynamiska yogastilar. Yinyoga passar alla människor och kroppar. Den är dock särskilt effektiv för stela och orörliga personer. Den har visat sig hjälpa ryggvärk, knä och/eller nackproblem och framför allt en stressad och snabb livsstil med mycket prestation. Denna yoga öppnar sakta upp stela höfter, baksidor av ben och vader som blir smidigare och mer elastiska. Yinyogan fyller hela dig med färsk, ny energi (kallas qi eller prana) och lugnar ditt sinne.”

Låter det inte fantastiskt att öppna upp stela höfter och baksidan av benen?

Idag vaknade jag med en aning halsont så vi får se hur det blir med den tänkta lunchlöpningen. Och om jag hittar de jäkla dubbarna för att kunna ge mig ut på isgatorna i naturen i helgen. Har ni några träningsplaner?

Onsdag hemma

Jag var inte hemma hela dagen men det var mycket vardag igår; hemmaplansliv. Började med mörk och isig promenad mot skola och jobb.

På lunchen tränade jag.

Kortare brallor användes nu när benen var lite brunare och slätare än vanligt i januari. Passen på jobbet börjar nästa vecka men jag körde ett eget styrkepass i 30 minuter. Känns i axlar och rygg idag…

På kvällen skulle lilla A träna.

Med lite mellis i magen körde han en timme på is.

Sen blev det en enkel och snabb middag, tömma en tvättmaskin, vika torra kläder, tjata på storebror att sluta spela PlayStation. Ja, en vardag mitt i veckan, mitt i livet helt enkelt.