Löptider, 4 olika rundor

Jag brukar ju inte lägga ut tider eller kurvor på min träning, men det är lite intressant att se att jag inte längre springer så himla jämnt. Här är förra helgens 10 km med höjdkurvor och ”average pace”.

Sedan sprang jag 6 km i skogen, även om kanske bara hälften är på stig, resten på större grusväg samt ett par hundra meter asfalt närmast hemmet. Märkbart långsammare även om det var jobbigt för flåset.

Jag har inte mätt platta 5 km på länge men här är en runda på asfalt från hösten. Onekligen lite snabbare.

Här skiljde det ändå 50 sekunder mellan den första och långsammaste kilometern, och den sista som var snabbast. 

Och så idag, ganska rejält osugen på att springa men ombytt sedan flera timmar (alltså bara att ge sig ut). Jag tog de 5 km på grus längs vattnet och tog med mobilen för mätning. Jag tänkte försöka ligga på lite och få en bra tid idag. Det lyckades faktiskt!


Ibland önskar jag att jag mätte varenda runda, för statistik och jämförelse, men ofta när jag ger mig ut på en känd tur där jag vet längden, så struntar jag i att mäta. Och pulsen har jag ingen aning om!

Hur gör ni som också springer ibland, mäter ni med någon klocka eller app? Gör ni det för nöjes skull eller för att verkligen hålla koll och kanske även planera träningen utifrån resultatet?

Kommentera

