Kul text och vackra bilder

Residence kanske inte är känd som en kul eller ironisk tidning men Martin Wendelbo skriver riktigt roliga krönikor, som även hittas på nätet. Den senaste har titeln ”Lägg ner frukostfusket på Instagram tack!”. Han tror inte att någon gör en snygg avokadomacka kl 6 på morgonen och han har lite svårt för grapefrukter och blodapelsin. Jag gillar nedan citat (särskilt det där om ort i mobilskugga är ju kul):

”Det finns inte en människa i världen som gör en avokadomacka kl. 06:30. Det hoppas jag ni förstår. Det är inte bara helt orimligt, det är även en fysisk omöjlighet. Ingen kan någonsin göra något vettigt innan ett par tre koppar knarkstarkt kaffe och då har klockan hunnit slå både 8 och 9. Att sen ens komma på tanken att med sked omsorgsfullt gröpa ur en avokado och därefter med millimeterprecision skära upp den för att lägga den på kravodlat knäckebröd från ort i ständig mobilskugga är bara nonsens.”

Om ni har sett Fina familjen på TV4 så kanske ni ändå tänker att det finns sådana människor. Som tycker det är värt att offra sömn och familjefrid för den perfekta bilden på t ex en frukost. Själv har jag inte mycket vackert att fota på morgonen då jag brukar ta med en proteinmacka i en plastpåse för att äta vid mitt skrivbord på jobbet. Ett dammigt tangentbord är ingen snygg bakgrund, inte heller post it-lappar i orange färg.

Samtidigt älskar jag ju snygga bilder och vill gärna kunna ta egna. Men – tålamod saknas ofta. Inte sjutton har jag rekvisita hemma för snygga köksfoton (bakgrunder, tallrikar, fat, antika formar) och inte tusan går jag ut på en brygga eller äng med min kaka. Jag strösslar inte med blombad och vackra tyger. Jag dukar inte i ett lusthus med kvällsljus för att fota min omelett. Men. Jag njuter av bilder tagna av dem som faktiskt gör det. Här kommer några svenska favoriter.

Brownies med zucchini av härliga Made by Mary:

Naken citrontårta med marängsmörkräm hos fina Sabina, Sweet & Simple:

Vanilla bean cake av proffset Linda Lomelino:

Chiapudding med mango och kokos av kostrådgivaren Cecilia Folkesson:

Vi avslutar med Sandra, som har en guide i 6 steg till att ta bättre matfoton, bild på auberginepizza från bloggen Atilio:

Inga egna foton i detta inlägg. Länkar till recept vid varje bildtext.

 

Kommentera

