Trail, som det så fint heter när man inte springer på vägar

Det blev ju så, att inköpet av skor fick mig att upptäcka något nytt inom löpning. Jäkligt bra med rea ibland.

Mina nya skor har varit ute på några turer i naturen sedan premiären, både i mörker och en helgstund i skogen, innan sportlov och snuva (och töväder).

Jag sprang 5 km båda gångerna och mitt lilla problem är att de aningen backiga stigarna i skogen ovanför vattnet inte är lika långa som den platta slingan, längs med viken. Jag har därför kört lite kringelikrokar och extra turer på en raka för att komma upp i mina 5 km, även om jag borde springa längre. Särskilt när det känns roligt och bra att springa! Jobbigt ja, lite långsamt och slirigt i snön, men ändå skönt. Och när jag tar de små stigarna som kryllar av rötter och stenar är det halva tiden bara kul och inspirerande, jag hinner inte känna mig trött, och andra halvan tänker jag på att jag kan slå ihjäl mig om jag snubblar och landar galet. Lite överdrivet kan tyckas men om jag skulle stå på näsan som i våras så finns det mycket stenar och stubbar och stammar att slå i huvud, ansikte, mage, höft eller rygg. Ajajaj.

Men än så länge har jag – peppar, peppar – stått på benen och kunnat njuta av turerna. Det är ju så självklart egentligen, att jag som älskar skog och natur och ägnar mig en del åt löpning, sammanför de två. Naturupplevelsen och träningen. Om man pga sitt flås eller tunga ben inte kan njuta fullt ut av vackra vyer när man springer, så kan man vid traillöpning känna skogen och underlaget på ett annat sätt och liksom njuta ändå. Av känslan av att ta sig fram.

Så nu när jag inte sprungit på veckor, kan jag längta efter ett vanligt pass på bara vägar, ett långt och lite långsammare pass för att få upp distans OCH en runda i skogen på små stigar. Variatio delectat.

Kommentera

