Bokrea

Februari betyder ju också bokrea – hurra, vad kul!

Idag inhandlades en eller ett par barnböcker att ge bort samt denna till stora A (inga egna foton i detta inlägg):

Bildresultat för rekordbok barn

De böcker han hinner och orkar läsa utanför skolans läxa är ju tjockare numera, och det verkar ganska dumt att köpa på sig en hög som man inte kommer att läsa flera gånger. Till skillnad från småbarnsböcker alltså, som man kanske plöjer 300 gånger. Men en sådan här faktabok tror jag att han kommer tycka är kul att ha kvar.

Jag är däremot vuxen och gör valet att köpa en massa böcker trots att inte heller jag kommer att läsa om dem. En gång räcker, har jag alltid tyckt. Men hej, en bok med detta omslag och denna titel kan jag inte lämna på hyllan:

Bildresultat för hönan som drömde om att flyga

Den här tycker jag inte är alls snygg men däremot verkar innehållet bra så den fick också följa med:

Bildresultat för martina haag bok

Och den här var både fin och skön att hålla i:

Bildresultat för bok en amerikansk förlust

Och den här stod på en hylla med böcker som personalen rekommenderar:

Bildresultat för varje dag är tjuvens

Den här var allmänt fin:

Bildresultat för omslag granatäpple

Jag har nu lärt mig att Fioretos har rötter i Grekland och Österrike, men föddes i Göteborg och växte upp i Lund. Jag trodde inte alls att han var svensk när jag valde boken i affären. Fioretos är både författare och översättare och brukar skriva i DN, boken Mary fick Svergies Radios Romanpris 2016. Och jag hade aldrig hört talas om den? Se så bra bokrean är för nya upptäckter.

Eftersom detta inte är allt jag bar med mig från butiken så har jag fler nya bekantskaper att stifta. Jag ska bara läsa ut en dötrist bok först, 110 sidor kvar nu.

Kommentera

