Om det var mitten av mars…

… så skulle jag njuta av detta väder.

Solen skiner, snön smälter och fåglarna kvittar. Men problemet är att det inte är vår. Det är vinter.

Det börjar bli riktigt tröttsamt med denna längtan efter vinter och en stabil säsong. Att ständigt kastas mellan hopp och förtvivlan. Kommer jag kunna ta fram längdskidorna i år? Går det att åka pulka till helgen? Hinner isen blir säker och fin innan det töar igen? Ska mörkret lysas upp av det vita och ska vi få gå med knarrande fotsteg i snö istället för med smutsiga skor på grus och slask?

För min mentala hälsas skull får det snart bli en månads boende på snösäker plats. Varje år.

Idag är jag hemma med killen som mådde illa igår kväll. Då, när jag hade en härlig vinterupplevelse med mig efter löprundan. Han har kräkts i natt och vilar hemma idag, men vi gick ut en stund i solen. I vad som kändes som en vårdag.

Kommentera

