Yoga vid datorn 

När jag bildgooglar ”yoga vid datorn” så blir det inte riktigt som jag tänkt mig.

dator

Jag menar mer att man har datorn som lärare och instruktör istället för att gå på ett verkligt pass. Datorn är alltså där för att tittas och lyssnas på, inte arbetas.

Jag har lyckats några gånger nu, att yoga hemma framför datorn. En timme känns lite långt och någon utrustning har jag inte (matta, block, band) men kortare pass är perfekt! De bästa videoavsnitten som jag har hittat kommer från Yogamala och finns även på Youtube.

yoga-hoft

Tydliga instruktioner på svenska känns som en förutsättning för att jag ska få till alla detaljer och utföra övningarna på rätt sätt. Ibland är det nästan bara en tanke som skiljer, från att kanske göra fel eller inte känna något alls, till att en rörelse får full effekt. Jag tycker också att det är skönt att inte behöva bli medlem eller prenumerant på en sida, annars finns t ex Yogobe med ett stort utbud. Man kan ju söka på massor av pass på nätet; yoga för nybörjare, för ryggen, för benen, för överkroppen, yoga på morgonen, yoga på kvällen, yinyoga, poweryoga… Varför inte ett pass för löpare, efter rundan innan man hoppar in i duschen?

yoga-lop

Jag kan avslöja att jag inte kan sitta så här, med anklarna mot varandra. Det går inte om inte knäna ska dra iväg långt åt sidorna! Så nu vet jag att jag har ännu en kroppsdel som behöver stärkas och göras smidigare: fötterna. Hurra.

 

Kommentera

