Läst på sistone

nederlag

En bok vars omslag inte alls stämmer med texten. Alltså i känslan. För visst ser detta ut som en ordinär chic lit alternativt romantisk kärlekshistoria på Harlequinnivå?

Den innehåller kärlek, den utspelar sig delvis på den italienska kusten som porträtteras på bilden och den är lättläst och lättsmält – men inte på det sätt som omslaget säger mig. Jag tyckte verkligen att det var missvisande, boken är bättre än omslaget. Dessutom är Jess Walter en man. Det skulle jag aldrig ha gissat.

Nåja, utöver Backmans böcker så läste jag denna svenska historia i somras:

skalbagge

Kanske lite lång men otroligt fascinerande att få en inblick i ett thailändskt fängelse. Herregud så mycket konstigt och hemskt och oväntat det berättas. Läsvärd tycker jag nog.

Och nu, nu läser jag skräck för ovanlighetens skull.

farjan

Inte direkt verklig men tillräckligt för att jag inte ska längta ut på Östersjön.

Snart är det kanske dags för en kvinnlig författare igen. Kanske hyllade Elena Ferrante?

 

Kommentera

