Loppet avklarat

20160402-141057-51057966.jpg

Båda skorna har hål på ovansidan men idag gjorde de sitt bästa. Milloppet är avklarat och jag är nöjd med tiden!

Det är mycket tankar åt olika håll innan och under loppet och jag var nog mer nervös än om jag hade haft min sjuka kompis med, samt om det inte varit så hemskt på vinterloppet (när jag var halvsjuk).

Har ju varit skadad i höstas, fått minska antalet intervallpass sedan sommaren samt inte tränat 10 km sedan i juni! Och då var det ingen skön känsla vad jag minns… Alltså insåg jag att personligt rekord inte var ett bra mål – jag måste träna långpass oftare – men samtidigt kan jag se mina gamla tider i mobilen och vet att jag ju jämför dem vid målgång.

Min egen app kunde inte stängas av vid mål, jag försökte flera gånger på upploppet (då den redan kommit upp i 10 km) men när jag räknar ihop km-tiderna blir det nästan 2 minuter bättre än loppets egen tidtagning!! Kan ju bero på att jag inte sprungit exakt 10 km på banan eller att min app inte mäter exakt – men som jämförelse är ju den tiden ändå viktig.

Nu är loppet i alla fall gjort och jag ska njuta av det.

Tips som jag gav mig själv som pepp:

– Jag ska springa i max en timme; en timme av min dag, min helg, min vecka, mitt liv. Alltså pyttelite tid.
– En timme är samtidigt många minuter, jag ska inte ha en stressad känsla mot mål utan låta det ta sin tid (är som sagt ovan vid långa pass).
– Det kändes bra till 5 km och var inte trångt, det ska man försöka leva på vid slutet.

Det var tungt i benen efter 7 km och jobbigt uppför efter 8 då jag gick raskt i värsta branten, efter 9 ville jag typ inte vara med längre fast det var så nära mål. Här är min verkliga svaghet! Men jag kom i mål.

20160402-143019-52219484.jpg

Kommentera

