Ny träning: Soma Move

Idag har jag fått möjlighet till ett prova på-pass av Soma Move, det känns som en slags blandning av yoga och någon gammal stridskonst. Det beskrivs som holistisik träning som består av ett oavbrutet flöde av rörelsemönster och tränar både styrka, kondition, rörlighet, stabilitet och balans. Man står alltså inte stilla i olika positioner utan rör sig i egen takt och med kontroll på andningen enligt olika mönster.

soma1

Bild från Sats

Det var lite svettigt och skönt för framförallt bröstryggen, jag tror till och med att det passar mig bättre än yoga. I teorin älskar jag ju yoga men att stå och skaka i en position som man är för stel för att hålla på rätt sätt känns lite mindre kul än de rörelser vi gjorde idag.

Här kan du läsa mer och även få hjälp att hitta verkliga eller webbaserade pass om du vill prova! Om jag förstått rätt så är Soma Move utvecklat i Sverige, lite extra kul om det inte importerats från Los Angeles som så mycket annan träning…

Kommentera

