Snålt betyg

Vi har gjort ett hälsotest på jobbet, mitt första på ganska många år. Man fick besvara en enkät med frågor om kost, motion, alkohol, tobak och ev stress. Sedan var det blodprov och rörlighetstest – dvs tre armhävningar, tre djupa benböj och försöka nå fingrarna med armarna bakom ryggen, en ovanför axeln och den andra nedifrån (begripligt?).

Eftersom jag gått från 0 till ca 15 armhävningar på tå det senaste året så blir jag ju inte glad över det här betyget:

20151116-173601-63361545.jpg

Jag måste nog läsa på lite för att förstå hur min bål kan få 2 i betyg medan ryggens rörlighet får 3 av 4. Jag är ganska stel och har risig hållning, behöver absolut träna bröstryggen mera men tycker att mage och armar orkar hyfsat bra. Så vad är ‘bål’? Och vilket betyg får de som inte ens kan göra tre armhävningar?

Löpcoachen i torsdags sa att jag behöver stärka mina höfter och jag känner att de är väldigt stela om jag försöker att t ex yoga. Starka och stela hade ju känts rimligt, eller mjuka och svaga. Men svaga och stela? Dålig kombination.

Nåja, alla värden och blodtryck som mättes på undersökningen såg bra ut, typiskt mig att fastna på 1 av de 3 betyg som bara var ‘ok’ i sammanställningen. Övriga 9 fick ‘bra’.

Kommentera

