Var man vill bo

När jag hos Fru Sederblad läste funderingar om var man helst skulle vilja bo, om man nu vill flytta, så tänkte jag att jag måste göra en egen liten lista över drömplatser.

Nu bor vi ju ganska så fantastiskt på många sätt och jämför man med många människor i världen så borde jag inte önska mig något annat. Men om man nu ändå drömmer lite så skulle jag kunna tänka mig följande:

Hus i Italien – ett stenhus som ligger lantligt men inte helt ödsligt tror jag, gång- eller cykelavstånd till grannar och kanske någon butik vore praktiskt. Jag tänker mig inte kusten eller den södra delen, snarare Toscana, Umbrien eller högre upp. Landet är så vackert och har ju även vinter, snö och skidåkning på sina ställen. Jag gillar språket, maten, byarna, glassen, läget i Europa. Önskad utsikt från mitt hus, där jag kanske ändå inte bor på heltid:

Eller kanske:

Ok, nu dregglar jag. Nästa plats på listan blir:

Kalifornien –  en del av det väldiga USA som är lite mer lik oss än det konservativa inlandet. Här finns också en väldigt vacker och varierad natur; stränder, städer, berg, vingårdar och lantbruk, man kan simma, paddla, vandra, cykla, rida, skida. Klimatet är kanon förutom somrarna med torka, och språket är förstås väldigt enkelt för de flesta.

 

image

Stort minus dock för att havet sällan blir varmt och skönt, utom i de mest södra delarna vid Los Angeles. Man får kanske trösta sig med annat:

Nästa alternativ:

Englands landsbygd – London i alla ära men landsbygden i England lockar mer. I alla fall i teorin. Små mysiga hus i någon liten by med en trevlig pub.

Eller kanske en hederlig cottage med blomsterprakt?

Här promenerar man ofta, springer lite ibland eller helst rider. Iklädd oljerock.

Och i detta land nära Sverige får man också årstidsväxlingar.

Romantiker, jag? Jo. När det kommer till natur är jag det till 100%. Och grönska är så viktigt för mig, jag kan aldrig längta till alltför varm, brun och torr omgivning.

Den stora fördelen med Sverige är den vackra vintern. När den nu är vacker, dvs vit.

Så en tillflykt i norr under ett par månader vore inte fel. Med snögaranti.

Om någon vill avslöja sin egen drömplats för boende eller kanske en lång semester, så lovar jag att lägga ut en bild på det. Och alla bilder i detta inlägg är lånade, biblioteket heter google.

Kommentera

