Blommande humle i vas

Humle växer som ogräs och täcker varje år ena kortsidan av staketet på vår altan samt trappan, som man helt enkelt slutar att gå i någon gång i juni. Tur att vi har en trappa till.

Igår blev jag så sugen på att ta in nya växter men någon enstaka mynta som blommar är allt vi har just nu. Trodde jag – tills jag såg att humlen ju blommar. Så klibbigheten till trots lyckades jag nysta ut några revor som klipptes av och sattes i en halvhög och smal vas. Dock lite svår att fota snyggt, här uppifrån.

Och här syns skuggan av den.

Fint blev det faktisk, i fönstret vid diskbänken. Och nöjd är jag, som aldrig plockat in humle förut.

Här är en vacker teckning från Wikipedia, där jag också läser att humlens hon- och hanblommor ser olika ut samt att växten är en ört som kan växa 20 cm på ett dygn. Det förklarar ju ett och annat.

humle

Kommentera

