Löplektionen

Här kommer lite av det jag lärde mig på den första löplektionen.

Först: upp med hela kroppen, inte vara sittande i steget utan tänka lite framåt med höften – jag googlade fram en passande bild, alltså inte tagen av mig.
sitta

Jag trodde att mina armar var bra, jag känner ju att jag har dem ganska nära kroppen. Det visade sig dock att det är händerna som ligger nära kroppen medan armbågarna minsann flaxar ut lite grann. Så att tänka på armarna och pendla dem rätt är en av mina hemläxor.

En annan är att bli rakare i ryggen och få bak axlarna. Jag har alltid taskig hållning så det var väl ingen överraskning men nu kommer jag ju verkligen att försöka springa som jag gjorde efter coachen Emmas instruktioner. Hon filmade oss så att vi fick titta och känna skillnad.

Nästa gång blir det lite intervallträning och jag ska väl hinna med 2-3 pass hemma innan dess, också med några teknikövningar före eller efter passet. Ni vet, snabba fötter som nästan joggar på stället i små, korta steg, höga knän och annat som ni kanske sett i böcker eller tidningar. Jag tror faktiskt att jag sakta men säkert kan förbättra teknik och känsla. Att jag tränar lite mer allmän styrka numera är också bra, även om jag inte direkt hänger på gym på min fritid.

Jag avslutar nu med bra text och bild som visar att det är viktigt att inte ta för långa steg eller sätta i foten som en broms.


A

B

C
Exempel på bra (A), dålig (B) och mycket dålig (C) fotisättning. Bilderna tagna i ögonblicket precis före foten tar mark. I A blir det en isättning med hela foten ungefär samtidigt bara några centimetrar framför tyngdpunktens lodlinje. I C sätts foten i hårt på hälen med nästan rakt ben – kraftig bromseffekt och knät som är rakt kan inte ta upp stöten på ett skonsamt sätt.

Ovan bilder med text kommer från denna sida.

Kommentera

