Finns tandfén?

Stora A har knappt ens trott på tomten och jag är inte den som vill ljuga för barn. Har han frågat så har jag sagt att jag inte vet om tomten finns, eller att en del tror det, eller frågat vad han själv tror. Men blåljuga honom rakt i ansiktet, det vägrar jag.

Nu har vi dock ett litet problem med tandfén. Han har ju hunnit tappa en massa tänder och den senaste rök i torsdags morse, en timme innan han skulle till tandläkaren. Vi reste ju bort samma eftermiddag och när vi var på väg hem i bilen i helgen så sa min man lite diskret att vi väl måste försöka hitta en tia någonstans. Till den lilla kistan där sonen lagt sin tand. När vi kom hem la pappan alltså i 10 kr (dock en femma och fem enkronor) och efter en stund kom stora A på att han skulle kolla i sitt rum. Han sa inget om pengarna först men började fråga om vi varit i hans rum. Jag sa sanningsenligt att jag inte gått in där men han var skeptisk – eftersom han inte riktigt tror på tandfén men ändå tvekar lite om det verkligen är vi som lägger dit pengar.

H, om du läser, jag minns att jag är skyldig dig en guldtia från förra gången det tappades en tand här hemma. Men frågan är nu om vi ska fortsätta med detta utbyte? Och när avslöjar man att vi har sparat hans små tänder, att det inte är någon fé som lagt beslag på dem?

Kommentera

