Boktips

När jag nu har en kategori här i bloggen som heter Böcker så måste jag ju ge er lite boktips. Börjar med en flyktig bekant, vars andra bok jag läser just nu:

BO

Josefin Sundström har ett förflutet som dansare men är väl mest känd som programledare i TV. När jag förra året läste hennes debutroman Vinteräpplen blev jag positivt överraskad och ganska imponerad. Det berodde nog på att jag i ärlighetens namn inte väntat mig en sådan typ av bok från någon som byter bana till författare. Brukar man inte skrivar deckare eller barnböcker då?

Vinteräpplen utspelar sig på den lilla ön utanför Kaskö i Österbotten, man får följa tre kvinnor i olika tid. Fattigdom, våld och sprit är en del av vardagen men boken blir ändå aldrig för sorglig eller tung tycker jag.

En av recensenterna tyckte så här: ”Fantastiskt bra bok om kvinnors svåra situation, mycket gripande, vacker och välskriven.”

Apple

Eftersom jag gillade boken slog jag till med ”Boel och Oscar” på årets bokrea och tycker mycket om även den. Den utspelar sig i ett nutida Stockholm där två mycket olika människor blir grannar och vänner. Ett lästips från mig till er!

2 thoughts on “Boktips

  1. Petra skriver:

    Jag kanske skulle ta en promenad förbi dig och låna lite böcker!

Kommentera

