Chokladmaränger

Först löpband och nu marängbak – livet är fullt av överraskningar efter 40.

Man ser ju ofta stora maränger på caféer men jag har aldrig förstått vem som äter dem. Bara en maräng liksom? Är det gott? Jaja, jag hade 6 äggvitor över efter en dessert i helgen och bestämde mig för att prova att göra egna maränger. Dissade några favoritbloggares recept då det skulle vispas över vattenbad, absolut inte i plastbunke, användas termometer och tillsättas salt. Ett simpelt recept fick det istället bli, så startades vispandet.

Mar1

Sedan ska den smälta chokladen ringlas ned, ej blandas eller vispas.

Mar2

Man klickar enkelt ut smeten på en plåt men nästa gång ska jag nog göra många små maränger istället.

Mar3

För en nästa gång ska det bli. Den lite osnygga och krackelerade ytan påverkar inte smaken – de är riktigt goda! För man måste ju provsmaka ett nytt recept…

Har en kollega som säger sig älska maränger så jag tror att den minsta lilla julklappsburken, lagom stor för en maräng, får följa med till kontoret imorgon.

Mar4

Marängerna ska vara länge i ugnen och ännu längre på avsvalning/torkning, gärna över natten, så om man bara är ute i god tid så är det ett enkelt godis att göra. Kan ju varieras i färg eller med strössel på, till barnkalas eller finfika.

One thought on “Chokladmaränger

  1. […] den mjuka krämen smakar mums! Jag har ju visat maräng förut i bloggen och jag hoppas de blir bra idag med, trots att jag inte följer proffsens alla […]

Kommentera

